سایه تحریم بر کمبود بلیط هواپیما
سایه تحریم بر کمبود بلیط هواپیما ۷ شهریور ۱۴۰۲

تحریم های مالی از قدیم الایام ، ابزاری قدرتمند و قوی برای سلطه بر کشور ها و تامین منافع بوده است . معمولا سیاستمداران جهان از تحریم به عنوان ابزاری استفاده میکنند تا بوسیله آن بتوان کشورا ها مجبور به پذیرفتن سیاست هایی کرد که مورد قبول کشور های تحریم کننده نیستند. از این رو با محتمل شدن حجم زیادی از تحریم ها در ایران، باعث تغییر و تحولات چشمگیری در اقتصاد ایران خواهد شد. به این ترتیب تحریم ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر کمبود و یا افزایش نرخ بلیت تاثیر خواهد داشت.

سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه ای اعلام کرد : کمبود بلیت هواپیما از سال های گذشته مطرح بوده ، این در حالی است که تحمیل تحریم ها ، باعث محدودیت شده و موجب عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است.

به گزارش هم میهن، موضوع کاهش بلیت هواپیما از ماه های قبل مطرح شده و این موضوع در آینده نیز ادامه خواهد داشت.جست و جو در سایت های فروش بلیت هواپیما نیز نشان میدهد که تقاضا برای خرید بالا بوده و تا چند روز اینده خبری از بلیت نیست.

در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری درباره گرانی و افزایش نرخ بلیت در مسیر های شلوغ تا 100% و کمبود بلیت هواپیما در اطلاعیه ای تاکید کرد: موضوع کمبود بلیت هواپیما که امروزه در برخی رسانه ها مطرح میشود ، مربوط به امروز و دیروز نیست و به دلیل تقاضای زیاد سفر و افزایش علاقه به سفر هوایی میباشد.

از سویی دیگر علت این افزایش و تقاضا به سفر هوایی و عدم گران شدن بلیط هواپیما به دنبال اقداماتی کنترلی برای کاهش نرخ بلیط به سازمان هواپیمایی کشوری باز میگردد ، به همین دلیل سفر با هواپیما نه تنها به دلیل صرفه جویی در زمان ، ایمنی بسیار بالا و بعد مسافت بلکه به دلیل مقرون به صرفه بودن این مدل در مقایسه با سیر مدل حمل و نقل عمومیست.

این در حالی است که ناوگان هوایی به دلیل تحریم ها با محدودیت هایی مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است . به این گونه که حتی با کارشناسی های انجام شده برای پاسخ به این نیاز ها تعداد 550 فروند هواپیما نیاز است که در حال حاضر تعداد 180 فروند هواپیمای فعال وجود دارد.

سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه میگوید: همچنین در پاسخ به سرگردانی مسافران در فرودگاه ، ذکر این نکته الزامیست که بخش هوایی از جمله بخش هایی است که مستلزم رعایت برنامه ریزی برای سفر بود و از قبل باید نسبت به تهیه بلیط اقدام کرد و حضور در فرودگاه در مراحل پایانی است و برای انجام سفر باید در فرودگاه حضور داشت . بنابراین نشر این موضوع ومطالب جز برای تشویش اذهان عمومی نخواهد بود .
در این اطلاعیه نیز تاکید شده است: درخصوص کمبود پرواز ها در ایام نوروز میتوان اشاره کرد علی رغم بیان این مطالب مشابه این موضوع که بلیت موجود نیست یا برخی مسیر های پروازی بلیت یافت نمیشود، اما در پرواز های نوروزی شاهد جا به جایی حدود سه میلیون نفر سفر با هواپیما بوده ایم.

همچنین در پاسخ به اینکه نرخ بلیط ها تا 100% گران شده است یا اینکه آژانس ها 30% بیش از نرخ مصوب هزینه بابت بلیت ها دریافت میکنند ذکر این نکته جهت تنویر افکار عمومی الزامیست ، در حال حاضر نرخ بلیت هواپیما بر اساس نرخ مصوب 1400 به فروش میرسد و بدون اجازه هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار شرکت های هواپیمایی اجازه فروش بلیط بالا تر از نرخ مصوب را ندارند و قیمت ها تابع قوانین و مقررات است .

در سوی دیگر در خصوص تقاضای مطرح شده ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت ، تابع شاخص های اقتصادی ، نرخ تورمی و نرخ ارز است ، به گونه ای که نرخ بلیط طی 22 ماه گذشته تغییری نداشته است ، اما حقوق و دستمزد کارکنان این بخش ، چه کارکنان دولتی و چه کارکنان خصوصی بیش از 505 افزایش داشته است .

همچنین در خصوص هزینه های شرکت های هواپیمایی که با دلار تامین میشوند نیز باید اشاره کرد به دلیل افزایش نرخ دلار ، یک قطعه هزار دلاری که با 25 میلیون تومان خریداری میشد ، در حال حاضر این رقم به 55 میلیون تومان افزایش داشته است . بنابراین نمیتوان این فشارهای ناشی از شاخص های تورمی و گران شدن قطعات و دستمزد ها را نادیده گرفت.

در اتمام این اطلاعیه تاکید شده است: هرچند که سازمان هواپیمایی کشوری در انجام مسئولیت های خود ، همسو با فرمایشات مقم معظم رهبری و سیاست های دولت گام برداشته و تا زمان تصویب نرخ های تعیین شده نظارت های خود را تشدید کرده و معیار محاسبه نرخ های ابلاغی بر اساس نرخنامه 1400 میداندو با تشدید نظارت ها در حدود اختیارات قانونی خود اقدام و از حد اکثر ظرفیت ناوگان خود برای خدمتگزاری به مردم عزیز و مسافران هوایی استفاده خواهد کرد.

منبع : جهانگردان

(1/1)
لغو پاسخ